torsdag 10 januari 2008

In our time, baby

Broscher (ovan) och örhängen (nedan)

Måste flagga litet för den finaste butiken, Misoui i Linköping, där säljer jag bland annat de där smyckena. http://www.misoui.se/

Rimfrostte och Nancy Sinatra som fyller rummet (toner som lägger sig tillrätta i hörn, bakom bordsben). Dagen har mest rymt tunga droppar mot rutan och oppositionsläsning.

Det är spännande och behandlar bland annat fotograferandet, och huruvida den som fotograferar är aktiv, subjekt medan den som fotograferas blir passiv och objekt, och närmast ett ting som inte kan styra över sin egen identitet eller framställning.
Roland Barthes skriver: "Så fort jag känner mig observerad av en kameralins, förändras jag totalt: jag formar om mig själv i enlighet med 'poserandets' villkor, jag skapar genast en ny kropp åt mig själv, jag förvandlar mig redan i förväg till bild. Denna förvandling är aktiv: jag känner att Fotografiet ger mig en kropp eller utplånar den, alltefter dess lust att göra det ena eller det andra."

1 kommentar:

Bloggspott sa...

jag såg doktor flinck på folkan i örnsköldsvik, ångestmanland. han spelar ju herr glas, men svär en massa och spottar på publiken. det roade mig.